Edouard Vuillard
Edouard Vuillard's Oil Paintings
Edouard Vuillard Museum
November 11, 1868-June 21, 1940. French painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Edouard Vuillard.org, welcome & enjoy!
Edouard Vuillard.org
 

Peter Andreas Rysbrack
Vistas to the statue of Cain and Abel,the Bagnio and the Domed Building

ID: 48557

Peter Andreas Rysbrack Vistas to the statue of Cain and Abel,the Bagnio and the Domed Building
Go Back!



Peter Andreas Rysbrack Vistas to the statue of Cain and Abel,the Bagnio and the Domed Building


Go Back!


 

Peter Andreas Rysbrack

Flemish , Paris 1685/90-1748 London   Related Paintings of Peter Andreas Rysbrack :. | Sun bursting through dark clouds | Roses Garden in Skagen (nn02) | Ball Kring majstangen | The enogde Oden with sina tva korpar,Hugin and Munin mk202 | The Waterloo Chamber, Windsor Castle |
Related Artists:
Vicente Lopez
1772-1850 Spanish Vicente Lopez Gallery was an Argentine writer and politician who acted as interim President of Argentina from July 7, 1827 to August 18, 1827. He also wrote the lyrics of the Argentine National Anthem adopted in May 11, 1813. Lopez began his primary studies in the San Francisco School, and later studied in the Real Colegio San Carlos, today the Colegio Nacional de Buenos Aires. He obtained a doctorate of laws in the University of Chuquisaca. He served as a captain in the Patriotic Regiment during the English invasions. After the Argentine victory he composed a poem entitled El triunfo argentino (The Argentine Triumph). He participated in the Cabildo Abierto of May 22, 1810 and supported the formation of the Primera Junta. He had good relations with Manuel Belgrano. When the royalist members of the city government of Buenos Aires were expulsed, he was elected mayor of the city; he was an enemy of the party of Cornelio Saavedra and one of the creators of the First Triumvirate, of which he was the Treasurer. Lopez was a member of the Constituent Assembly of year XIII, representing Buenos Aires. At the request of the Assembly, he wrote the lyrics to a "patriotic march", which eventually became the Argentine National Anthem. It was a military march, whose music was composed by the Catalan Blas Parera; it was approved on March 11, 1813. The first public reading was at a tertulia on May 7 in the house of Mariquita Sanchez de Thompson. It displaced a different march, written by Esteban de Luca, which would have been the hymn if not for the more militaristic Lopez.
ATTAVANTE DEGLI ATTAVANTI
Italian miniaturist, Florentine school (b. 1452, Castelfiorentino, d. ca. 1525, Firenze)
Martin Mijtens d.a.
Martin Mijtens d.ä., Martin Meytens, Martin Mytens, född 1648 i Haag, Holland, död 1736 i Stockholm och begravd i Maria Kyrkan, nederländsk konstnär. Far till Martin Mijtens d.y. och son till porträttmålaren Isaac Mijtens. Mijtens kom till Stockholm före eller under år 1677 och fann där ett så tacksamt fält för sin konst, att han beslöt stanna och 1681 satte han bo. Av hans första verk finns prov i Vibyholms och andra samlingar. De visar, att han hade en fin pensel, behaglig, varm, fastän tunn färg samt livlig och karakteristisk uppfattning av de skildrade. Med sina gråaktiga fonder, de ofta gulbruna draperierna och den enkla, naiva framställningen bildar Mijtens vid denna tid en bestämd motsats till David Klöcker Ehrenstrahl. Men dennes anseende och den gunst hans målningssätt vunnit var så stora, att även Mijtens måste böja sig. Så småningom blir hans bilder något anspråksfullare och djärvare, åtbörder och minspel kraftigare, bisakerna rikare, tonen i det hela mer högstämd, utan att personligheten försummas eller återgivningen av hudfärg överger den varma, åt gult dragande hållningen. Många bilder från denna hans andra period, som ungefär omfattar åren 1685- 1700, finns på Skoklosters slott, där Nils Bielke och hans grevinna, Eva Horn (i landskap), hör till mästarens bästa målningar, och på Vibyholm, i Uppsala (professor Schwedes porträtt i Uppsala museum och Olof Rudbeck d.ä.:s förträffliga bild, 1696, i medicinska fakultetens sessionsrum), i Hammers samling och på inte så få andra ställen. Konstnärens vana att högst sällan signera har gjort, att bilderna från dessa år ofta har blandats ihop med Ehrenstrahls och gått under den senares namn. Säkra skiljetecken är emellertid draperierna, som hos Mijtens saknar stil och ofta verkar tämligen slappt tecknade, och även det livligare åtbördsspelet. Man vet, att Mijtens, trots sin medtävlares anseende, var mycket eftersökt som porträttmålare och samlade förmögenhet på sin konst, så att han kunde bl.a. förvärva ett ej obetydligt konstgalleri. Han var även alltifrån 1692 och ganska länge kyrkoråd i den lilla holländska församlingen i Stockholm. 1697 och 1701 företog han resor till hembygden, den förra gången åtföljd av sin unge lärjunge Lucas von Breda. Utom denne ej obetydande konstnär utbildade Mijtens även sin son , som under det i Tyskland antagna namnet van Meytens berömde målaren (se denne), samt G. de Mar??es och möjligen flera. Man kan säga att omkring år 1700 vidtog Mijtens tredje maner. Karnationen får en dragning åt rött, som slutligen blir nästan stötande (t. ex. i Fabritius och prins Alexander av Georgiens porträtt på Gripsholms slott), teckningen vårdslösas mer, och de granna röda eller djupblå draperierna är stillösare och hårdare målade än förr. Dock lever ännu inte litet av den forna kraften i karaktärsteckningen, och anordningen bibehåller i mycket den förra prydligheten. Även denna hans nedgång finnes ej sällan företrädd i svenska samlingar. Märkligt är ett självporträtt (nu på Fånö i Uppland), emedan det enligt sägnen skall vara målat på hans höga ålderdom och under sinnessvaghet (om denna vet man för övrigt inget). Utom måleriet idkade han även gravyr samt utförde ett porträtt af Karl XI i svart maner och möjligen ett par andra blad i samma art (Gustaf Adolf de la Gardie, Georg Stiernhielm). Mijtens skall, enligt gammal uppgift, ha avlidit i Stockholm 1736; enligt en urkund levde han ännu i juli 1730. Hans målningssamling såldes av hans arvingar till preussiske överstemarskalken greve Gotter och kom inte långt därefter till storhertigen af W??rttemberg. Carl Gustaf Tessin, som tycks ha hyst mycken ringaktning för Mijtens omtalar dock, att denna samling på sin tid ansågs som den enda framstående i riket (utom grefve Johan Gabriel Stenbocks). Att Carl Gustaf Tessin vid samma tillfälle kallar Mijtens "en gammal färgskämmare" och även annars talar illa om hans konst, tycks visa att Mijtens vid mitten af 1700-talet var fullkomligt bortglömd, åtminstone sådan han varit under sin bästa tid. Sedan finns han ej heller mycket omtalad. Först genom konstföreningens utställning 1841 och Nils Arfwidssons anmälan av honom i Frey återupptäcktes han; och man fann då, att Sverige i honom ägt en konstnär av sådan betydelse, att han kan mäta sig även med våra största mästare. Hans inflytande på den svenska konstens fortbildning blev dock ej särskilt stort. David Klöcker Ehrenstrahl och David von Krafft ställer honom i det avseendet fullkomligt i skuggan.






Edouard Vuillard
All the Edouard Vuillard's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved